Een bedrijf dat hard groeit, moet z’n digitale assets goed managen. En dat is precies wat Business Analist Lisanne van Leijsen mogelijk maakt bij haar opdrachtgever, een wereldwijde retailer in de cosmeticabranche. Een kolfje naar haar hand, want voor een efficiëntieslag mag je haar altijd wakker maken.

De chaos bedwingen

‘Als Business Analist hou ik me bij deze klant bezig met de applicatie Digital Assets Management (DAM). Die zorgt ervoor dat allerlei digitale middelen, zoals afbeeldingen, overzichtelijk op één plek staan. Van daaruit kunnen medewerkers ze makkelijk customizen, downloaden en naar partners sturen. Meestal zijn dat bedrijven die cosmetica van dit merk verkopen. Eerst werden al die bestanden opgeslagen op een soort drive. Daar waren ze vaak niet goed te vinden, of ze stonden er juist meerdere keren op. Best chaotisch dus, en dat werd alleen maar erger naarmate het bedrijf groeide. De aanpak met DAM is zóveel efficiënter! Vanuit Capgemini zorgen we voor een goede invoering van dit systeem.’

Wég met die vertraging

‘Waar loopt de business tegenaan? En hoe kunnen mijn collega’s die het systeem opbouwen dit oplossen? Het is mijn rol om dit in kaart te brengen. Hiervoor moet ik dus én de business begrijpen én de software goed kennen. Voorbeeldje: medewerkers moeten nu nog altijd handmatig bestanden downloaden en opsturen naar de partners. We werken aan een update die zorgt dat partners deze assets zélf kunnen downloaden. Zo halen we vertragende stappen uit het proces, en maken we het ook minder foutgevoelig. Een uitdaging is overigens dat de medewerkers van dit bedrijf niet zo technisch onderlegd zijn als wij. Als we iets nieuws implementeren, moeten we hen hierin echt meenemen. Dat doen we bijvoorbeeld met cursussen en een supportteam. We buigen ons dus niet alleen over de functionaliteiten, maar ook over het change management.’

Alsnog de ideale functie

‘Inmiddels werk ik ongeveer één jaar bij Capgemini en dit is hier mijn eerste echte opdrachtgever. Ik had niet gelukkiger kunnen zijn, want ik heb echt een ontzettend leuke en uitdagende functie. En dat terwijl ik eígenlijk had gesolliciteerd op de functie van Digital Engineer. Maar na mijn onboarding en verschillende gesprekken met collega’s, ontdekte ik dat mijn huidige rol veel beter bij me past: ik hou van veel klantcontact en denk graag mee over oplossingen – en dat is precies wat een Business Analist doet. Gelukkig kon ik die switch gewoon maken. Ook ben ik blij dat Capgemini me de kans heeft geven om bij deze opdrachtgever aan de slag te gaan. Dit bedrijf is supergroot, maar heeft nog veel mogelijkheden om efficiënter te werken. En daar zou ik heel graag mijn tanden in zetten! ‘
job alert

Ontvang de laatste vacatures