Obstakels zijn er om te overwinnen, vindt Margreet Theunis. En zij stelt daar de juiste teams voor samen. Tot voor kort als project-, programma- en engagementmanager. Nu als Practice Head Quality and Engagement Management. ‘Capgemini ís al heel klantgericht. Maar in deze rol kan ik ons daar nog sterker in maken.’
‘Op verjaardagsborrels beginnen gesprekken over mijn werk vaak zo: “En wat doe jij, Margreet?” “Ik doe projecten in de IT” “Ah! Kan ik je dan bellen als mijn computer kapot is?” Waarop ik vriendelijk vertel dat ik op mijn 21e in de IT-sector aan de slag ging als verkoopster van computersystemen. Dat ik inmiddels bijna 27 jaar bij Capgemini werk. En dat ik daardoor wel énige technische IT-kennis heb. Maar dat ik zeker geen techneut ben, laat staan computers kan repareren.’

Beste oplossing

‘Bij Capgemini heb ik tot dit jaar alleen voor externe opdrachtgevers gewerkt. Dat waren fantastische, vaak grote klussen; soms van zes maanden, soms van vijf jaar. Zo was ik onder meer verantwoordelijk voor de bouw van een nieuw IT-systeem voor Air Miles, inclusief de inrichting van het datacenter. En recenter runde ik voor Tata Steel een programma waarbinnen meer dan dertig projecten tegelijk liepen – zowel business als IT. Bij dit soort opdrachten was ik telkens aanspreekpunt en trusted advisor van de klant. Mijn challenge was om snel helder te krijgen wat die precies wilde, waarom hij hier behoefte aan had en welke expertise daarvoor nodig was, om vervolgens een oplossing aan te reiken.’
‘Ik hoefde dus zelf geen specialist te zijn, ik hoefde alleen de juiste specialisten te vinden. Ik zette hen op het goede spoor en ondersteunde hen zó dat ze op tijd de best mogelijke oplossing leverden. Bij het samenstellen en aansturen van mijn teams let ik onder andere op kennis, diversiteit en saamhorigheidsgevoel. Verschillen tussen teamleden – bijvoorbeeld in leeftijd, gender, opleiding of cultuur – zorgen dat zij problemen vanuit meer perspectieven bekijken en tot scherpere oplossingen komen. Maar dan moeten ze wel teamgevoel hebben. Dit gevoel creëren, hen aansporen samen ergens voor te gaan, is een grote passie van me.’

Grote klanten

‘Die passie komt wellicht voort uit een karaktertrek: zodra ik een probleem zie, wil ik meteen helpen om een oplossing te vinden. Of het nu voor organisaties of individuen is. Daar kan ik me flink in vastbijten, zeker als ik zie dat die oplossing de ontwikkeling van zo’n persoon, bedrijf of instelling echt vooruit kan helpen. Ik ben er ook van overtuigd dat elk vraagstuk een oplossing heeft – en bij organisaties is teamwork daar volgens mij cruciaal voor. In het bijzonder als zo’n team de doel-, resultaat- en klantgerichtheid heeft die ik altijd bij mijn Capgemini-collega’s zie. Het besef dat de klant centraal staat, en dat tevreden klanten vaak weer met nieuwe opdrachten bij ons aankloppen, leeft gelukkig heel sterk bij ons.’
‘Dat is goed, maar het kan altijd beter. En daar wil ik in mijn huidige functie extra aan bijdragen. Ik ben begin dit jaar namelijk aangesteld als Practice Head Quality and Engagement Management; een nieuwe rol en mijn eerste interne positie bij Capgemini. Als manager stuur ik een compleet nieuwe afdeling aan van zo’n 380 professionals, verdeeld over zes clusters. Ons doel is om met trainingen en advies agile werken te stimuleren, zowel bij al onze collega’s als bij grote klanten. En om Cap-afdelingen aan te sporen nog meer met elkaar samen te werken voor klanten, de kracht van hun diversiteit aan te boren en niet hun KPI’s, maar de tevredenheid van klanten voorop te stellen.’

Hoger niveau

‘Mijn kersverse functie sluit aan bij de ambitie die ik onlangs formuleerde tijdens een leiderschapstraject. Ik wilde nog altijd de spin in het web zijn, teamwork stimuleren en klantgerichtheid promoten. Maar ditmaal in een interne managementrol. Dat Capgemini mij door de jaren heen steeds grotere klussen heeft gegeven en nu deze kans biedt, is een mooie blijk van waardering. Net als het feit dat ik de gelegenheid krijg om aan trainingstrajecten deel te nemen. Cap investeert hiermee in vrouwelijk – empathisch en authentiek – leiderschap én in haar eigen toekomst. Want hoe meer ervaring, inzicht en skills ik heb, hoe beter ik onze organisatie vooruit kan helpen. En dat is elke dag opnieuw mijn doel.’
job alert

Ontvang de laatste vacatures