Obstakels zijn er om te overwinnen, vindt Margreet Theunis. En zij stelt daar de juiste teams voor samen. Tot begin 2022 als project-, programma- en engagementmanager. Nu als Practice Head DevOps, Agile, Testing & Engagement. ‘Capgemini ís al heel klantgericht. Maar in deze rol kan ik ons daar nog sterker in maken.’
‘Op verjaardagsborrels beginnen gesprekken over mijn werk vaak zo: “En wat doe jij, Margreet?” “Ik doe projecten in de IT” “Ah! Kan ik je dan bellen als mijn computer kapot is?” Waarop ik vriendelijk vertel dat ik op mijn 21e in de IT-sector aan de slag ging als verkoopster van computersystemen. Dat ik inmiddels ruim 25 jaar bij Capgemini werk. En dat ik daardoor wel énige technische IT-kennis heb. Maar dat ik zeker geen techneut ben, laat staan computers kan repareren.’
‘Bij Capgemini heb ik tot begin 2022 alleen voor externe opdrachtgevers gewerkt. Dat waren fantastische, vaak grote klussen; soms van zes maanden, soms van vijf jaar. Zo was ik onder meer verantwoordelijk voor de bouw van een nieuw IT-systeem voor Air Miles, inclusief de inrichting van het datacenter. En recenter runde ik voor Tata Steel een programma waarbinnen meer dan dertig projecten tegelijk liepen – zowel business als IT. Bij dit soort opdrachten was ik telkens aanspreekpunt en trusted advisor van de klant. Mijn challenge was om snel helder te krijgen wat die precies wilde, waarom hij hier behoefte aan had en welke expertise daarvoor nodig was, om vervolgens een oplossing aan te reiken.’
‘Dat is goed, maar het kan altijd beter. En daar wil ik in mijn huidige functie extra aan bijdragen. Ik ben begin 2022 namelijk aangesteld als Practice Head DevOps, Agile, Testing & Engagement; een nieuwe rol en mijn eerste interne positie bij Capgemini. Als manager stuur ik een compleet nieuwe afdeling aan van zo’n 400 professionals, verdeeld over zes clusters. Ons doel is om met trainingen en advies agile werken te stimuleren, zowel bij al onze collega’s als bij grote klanten. En om Cap-afdelingen aan te sporen nog meer met elkaar samen te werken voor klanten, de kracht van hun diversiteit aan te boren en niet hun KPI’s, maar de tevredenheid van klanten voorop te stellen.’
‘Mijn huidige functie sluit aan bij de ambitie die ik een tijd geleden formuleerde tijdens een leiderschapstraject. Ik wilde nog altijd de spin in het web zijn, teamwork stimuleren en klantgerichtheid promoten. Maar ditmaal in een interne managementrol. Dat Capgemini mij door de jaren heen steeds grotere klussen heeft gegeven en nu deze kans biedt, is een mooie blijk van waardering. Net als het feit dat ik de gelegenheid krijg om aan trainingstrajecten deel te nemen. Cap investeert hiermee in vrouwelijk – empathisch en authentiek – leiderschap én in haar eigen toekomst. Want hoe meer ervaring, inzicht en skills ik heb, hoe beter ik onze organisatie vooruit kan helpen. En dat is elke dag opnieuw mijn doel.’
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.