Pionieren als bij een start-up, maar dan wel bij een organisatie die zijn sporen al heeft verdiend. Pensioenspecialist Sarissa van Veenendaal staat aan de wieg van de nieuwe pensioenservice van Capgemini. En ziet hier ook haar eigen toekomst in.
‘Eigenlijk heb ik geen achtergrond in pensioenen. Ik deed een managementopleiding voor de zorg. Na mijn afstuderen dacht ik: wie ben ik om beleid te maken zonder dat ik ervaring heb aan het bed? Dus liet ik me detacheren bij verschillende organisaties. Zo rolde ik de pensioenwereld in. De charme? Als pensioenspecialist kan ik mensen helpen bij een echt belangrijke keuze. Iedereen hoopt op een dag van zijn pensioen te kunnen genieten, maar dan moet je het wel nu goed regelen.’
‘De keuze voor Capgemini was er een op gevoel. Bij geen andere organisatie zag ik zo duidelijk voor me dat ik me er voor langere tijd kon blijven ontwikkelen. De diepte in of richting management; hier kan het allemaal. Als je de kansen maar ziet en met beide handen aangrijpt.’

Bouwen wat nu nodig is

‘Capgemini is als pensioenuitvoerder een nieuwkomer in de pensioenwereld. Onze pensioenservice bestaat sinds 1 januari 2021. In korte tijd evolueren van niks naar een goede pensioenuitvoerder, dat is een mooie uitdaging – ook voor mij persoonlijk. Zeker omdat we meteen een eigen pensioenadministratiesysteem bouwen. Om de hele operatie tot een succes te maken, heb je als organisatie én als individu veel flexibiliteit en doorzettingsvermogen nodig.’
‘Bij Capgemini bouwen we wat nu nodig is: een intuïtief systeem voor de gebruiker. Hiermee proberen we zoveel mogelijk processen te automatiseren. Zo kunnen bijvoorbeeld deelnemers inloggen in hun persoonlijke omgeving om zelf aanpassingen te doen en wijzigingen door te geven. Het aanvragen van pensioen bijvoorbeeld, doorgeven dat ze gaan samenwonen of het wijzigen van betaalgegevens. Er komt geen pensioenmedewerker meer aan te pas, én het is overzichtelijk. Deelnemers kunnen 24/7 hun gegevens inzien. Ze weten dus precies waar ze aan toe zijn.’

Leren van culturen

‘Als pensioenspecialist ondersteun ik de front- en backoffice. Ik help collega’s met vragen en dossiers waar ze niet uitkomen en ik test functionaliteiten die collega-ontwerpers ontwikkelen. Stel, deelnemers willen hun rekeningnummer wijzigen. Ik test dan hoe makkelijk ze die route doorlopen. Ik heb niet veel technische kennis nodig. Liever niet zelfs, zodat ik echt in de schoenen van de deelnemer kan staan. Na het testen pas ik de werkinstructie aan, zodat al mijn collega’s op de hoogte zijn van de aanpassingen in het proces. Als een collega hulp vraagt omdat een werkinstructie niet volledig of onduidelijk blijkt te zijn, dan pas ik deze samen met de collega meteen aan.’
‘Ons team bestaat uit verschillende culturen. We zitten niet alleen in Nederland. Zo helpen dertig collega’s in Polen met het administratieve werk dat niet geautomatiseerd is. We willen dat deelnemers die digitaal niet vaardig zijn, ook wijzigingen kunnen doorgeven. Collega’s in Polen pakken die wijzigingen deels op. De collega-ontwerpers van het pensioenadministratiesysteem zitten in Vietnam en India. Die verschillende culturen hebben allemaal hun kracht. In Polen werken ze met uiterste precisie. Je zal ze niet snel op een foutje betrappen. In Nederland is er veel minder hiërarchie, maar door die vrijheid in ons werk is er meer ruimte voor innovatie. Mooi om zo gebruik te maken van elkaars kracht.’

Pitchen bij de manager

‘Waar ik naartoe groei? Dat weet ik niet precies. Ik ben nog aan het zoeken en ontdekken. Als een kans zich voordoet, dan grijp ik die. Pensioenuitvoerder én systeembouw; het is een bijzondere combinatie, waar ik nog veel uit wil halen. Dat komt ook door hoe we werken. Heb je een goed idee? Dan pitch je dat bij je manager. Als je die weet te overtuigen, mag je met je idee aan de slag. Een beetje zoals bij een start-up. We grappen weleens: ‘Over een paar jaar kunnen we zeggen: wij waren erbij vanaf de start – de originals.’
job alert

Ontvang de laatste vacatures