Taras Buchynskyi stak niet alleen letterlijk de grens over. Bij Capgemini in Nederland verlegt de Salesforce-developer ook figuurlijk grenzen. Zo leert hij nieuwe kanten van Salesforce én zichzelf kennen.

Iets nieuws ondernemen

‘Ik werkte in Polen als Salesforce-developer bij een multinational in huishoudelijke en verzorgingsproducten, toen ik door Capgemini werd benaderd voor een baan in Nederland. Eerlijk gezegd had ik het goed naar mijn zin waar ik op dat moment zat. Waarom ik Warschau toch heb verruild voor Utrecht? Een toenmalige collega wist me te vertellen dat het Nederlandse Salesforce-team van Capgemini een van de beste ter wereld is – met ervaren specialisten en prachtige klanten. Dat maakte me nieuwsgierig. Ik besloot op gesprek te gaan en het klikte meteen.’
‘Wat me over de streep trok, was de kans om iets nieuws te ondernemen: een baan in een ander land, met nieuwe collega’s en een klant in een voor mij onbekend segment. Eind 2021 kon ik aan de slag in het Salesforce-developerteam van de wereldwijde marktleider op print- en imaging-gebied. Voor de fotocameratak van dat bedrijf bouw ik mee aan de website voor een loyaltyprogramma gericht op klanten over de hele wereld. Zij kunnen punten verzamelen die toegang bieden tot tips en tutorials, forums en events, en bijvoorbeeld snellere reparatie. Ik schrijf code voor de backend en frontend van de site.’

Nieuwe functionaliteiten ontdekken

‘Het nieuwe zit ’m voor mij niet alleen in het land waar ik werk en het productsegment waarin de opdrachtgever actief is. Ik leer ook nieuwe kanten van Salesforce kennen. Naast het bekende CRM-gedeelte voor interne doeleinden kent dit platform producten voor bijvoorbeeld sales, marketing en retail. Een daarvan is de Experience Cloud die wij gebruiken voor het loyaltyprogramma. Inmiddels ben ik er goed thuis in, maar toen ik instapte was dit onderdeel nieuw voor me. Ik kende de basics, maar moest het me verder helemaal eigen maken. Een pittige uitdaging.’
‘Gelukkig had mijn Poolse collega gelijk toen hij het had over de kwaliteit van het Nederlandse team. Voor de Experience Cloud heb ik al veel geleerd van mijn Capgemini-collega’s. Zo zit er in mijn team een global technical architect met achttien jaar ervaring als programmeur. Nog steeds als ik tegen een vraag aanloop, bel ik hem en geeft hij me een zetje in de goede richting.’

Nieuwe verantwoordelijkheden oppakken

‘Ook nieuw zijn de rollen die ik nu vervul. Naast developer ben ik nu consultant, een functie waarin je opdrachtgevers moet kunnen overtuigen van je ideeën. Je moet dus goed kunnen praten, wat voor mij als developer niet vanzelfsprekend is. Wanneer je de hele tijd achter je computerscherm zit, holt je spreekvaardigheid achteruit, haha. Maar in deze rol móét ik wel. Als de opdrachtgever vragen heeft, komt hij naar mij toe. Ik heb geleerd dat het niet alleen aankomt op praten, maar vooral ook op luisteren. Ik luister naar de vraag en denk met de developers na over het antwoord.’
‘Daarnaast hoop ik ooit teamlead te worden. Nu al ondersteun collega’s in hun dagelijkse werk en deel ik coding-tips. Het is een rol waar ik min of meer in ben gegroeid. Nadat de vorige teamlead verhuisde naar een ander project, merkte ik dat de vragen mijn kant op kwamen. Waarom? Misschien ben ik toch net extravert genoeg en kom ik zo sneller in beeld. Ik hoop in elk geval dat ik voor collega’s kan zijn wat die ervaren architect voor mij is. Door ze mét begrip en zonder kritiek tegemoet te treden. Door oplossingen niet te veel voor te kauwen. Liever vertel ik mensen wat ze anders kunnen doen en stimuleer ik ze om het zelf uit te proberen.’

Goede resultaten boeken

‘Ik ben blij met waar ik nu sta. Inhoudelijk boeken we als team fantastische resultaten. Dit voorjaar hebben we in het VK de eerste versie van het programma opgeleverd. Na één maand hadden zich al bijna duizend klanten aangemeld. En de zomercompetitie rond de beste foto van een amateurfotograaf leverde honderden inzendingen op. Er was veel interactie tussen de deelnemers, grote betrokkenheid bij het merk van onze opdrachtgever – en de foto’s waren schitterend. Het voelt goed om bij te dragen aan iets wat zoveel concrete impact maakt. We helpen onze opdrachtgever echt om klanten aan zich te binden.’
‘Ook op persoonlijk en professioneel vlak kijk ik terug op een prachtige start. Ik heb mijn technische kennis verbreed en belangrijke advies- en managementvaardigheden opgedaan. Natuurlijk, soms is het pittig. Maar het is ook precies waar ik op hoopte: een baan waarin ik word gestimuleerd om mijn grenzen te verleggen. Zowel Capgemini als de opdrachtgever dagen me uit om nieuwe verantwoordelijkheden op te pakken, en om nieuwe dingen uit te proberen. En ik vind het te gek!’
job alert

Ontvang de laatste vacatures