Nieuwe technologieën bieden talloze mogelijkheden om maatschappelijke problemen op te lossen en waarde te creëren voor organisaties. “Je kunt pas echt iets waardevols ontwerpen wanneer je daadwerkelijk begrijpt wat de gebruiker nodig heeft”, zegt senior consultant Pervin Celik.
“Een van de methodes de we gebruiken binnen strategic design is design thinking. Dit helpt ons om degene voor wie we een oplossing ontwerpen zo goed mogelijk te begrijpen. Bij een recente opdracht deden we bijvoorbeeld diepgaand onderzoek naar de psychologische uitdagingen van mensen met problematische schulden die zijn ontstaan door de coronacrisis. Bij design thinking loop je als het ware om zo’n probleem heen. Je probeert erachter te komen hoe het probleem is ontstaan, waar deze mensen tegenaan lopen en waar ze behoefte aan hebben. Pas als je dat weet, kun je oplossingen bedenken waar een bredere groep mensen met dezelfde problematiek wat aan heeft.”

Mkb-ondernemingen helpen groeien

“Mijn vorige project was voor de innovatietak van een grote Nederlandse bank. Hier zoeken ze naar innovatieve manieren om problemen op te lossen, zowel problemen van die bank zelf als van klanten. Ze investeren bijvoorbeeld in startups of beginnen zelf een startup (venture capital). De corporate venture waar ik deel van uitmaakte, bedacht een oplossing voor ondernemers die willen groeien en daarvoor kapitaal nodig hebben.“
“We ontwikkelden een digitale oplossing die ondernemers inzicht geeft in hoe ze werkkapitaal kunnen vrijmaken om te groeien. Dat deed ik samen met twee corporate venture builders en een innovatiecoach. Door het gebruik van verschillende ontwerpmethodes en -tools werden de gebruikers van zestien middelkleine bedrijven tijdens het gehele proces betrokken. Zo konden we ervoor zorgen dat de oplossing echt aansluit bij de behoeftes van de gebruiker, technologisch haalbaar is en voor de hele branche bruikbaar is.”

Een constante leerstroom door te doen

“De innovatietak van die grote Nederlandse bank is een razend interessante omgeving om in te werken – dynamisch, ondernemend en vooral innovatief. Het is zo tof om een idee te bedenken en er een bedrijf van te maken, en dat idee zo op te schalen dat je er breed impact mee maakt. In ons team begeleidde ik het ontwerpproces. In de eerste fase van het project brachten we met interviews de volledige klantreis in beeld en kregen we goed inzicht in het op te lossen probleem. Nadat we probleem gedefinieerd hadden, konden we op zoek naar een passende oplossing. Hiervoor maakten we gebruik van verschillende prototypes die we testten bij tien Nederlandse middelkleine bedrijven.”

Een open data portaal om EU-burgers te informeren tijdens COVID-19

“Mijn opdracht is inmiddels tot een einde gekomen. Wat mijn volgende stap wordt? Geen idee. Maar designprincipes die de gebruiker centraal stellen, zijn breed toepasbaar. Zowel in het commerciële als in het publieke domein. Zo leverde ik in het begin van de coronacrisis een bijdrage aan het ‘Europe Data Portal Project’ van de Europese Unie. We stelden rubrieken op om verschillende types Europese burgers te informeren over Covid-19. Zodat zij zich een weg banen kunnen banen door de overload aan (nep)nieuws.”
job alert

Ontvang de laatste vacatures