‘IT-problemen draaien zelden om techniek’, zegt Marjo van Bergen. ‘Doorgaans wijzen ze op een gebrek aan samenwerking.’ Die les trekt de Vice President van Capgemini uit meer dan 30 jaar ervaring in de IT-wereld. En ze zet dit inzicht vol overtuiging in voor EUROCONTROL, de Europese organisatie voor luchtvaartveiligheid. Haar aanpak leidt tot succes.
“Duizenden vliegtuigen schieten dagelijks door het luchtruim van Europa. Dat ze dit veilig doen, komt mede door EUROCONTROL. Deze organisatie is verantwoordelijk voor het flow management van luchtverkeer boven 42 Europese landen. Goede IT-infrastructuur is voor dit werk essentieel. En om die infrastructuur op een zo hoog mogelijk niveau te brengen, schakelde het bedrijf drie partijen in: één voor netwerktechnologie, één voor werkplekbeheer en één voor service management, met inbegrip van de service desk. Die laatste partij is Capgemini. En ik heb ons team daar onder mijn hoede.”

Kou uit de lucht halen

“Ook ben ik verantwoordelijk voor een soepele samenwerking tussen alle vier de betrokken partijen – inclusief EUROCONTROL. Zo’n samenwerking is cruciaal om IT optimaal te laten functioneren. Want IT-challenges hebben vaak weinig met techniek te maken; doorgaans is de oorzaak vooral dat mensen niet op één lijn zitten. De kunst is om als leidinggevenden van elke partij samen de kou uit de lucht te halen. En om vervolgens met elkaar doelen te formuleren, te identificeren wat hiervoor nodig is en de juiste professionals samen te brengen om dit voor elkaar te krijgen. Op die gezamenlijke aanpak heb ik sinds 2020 aangestuurd bij EUROCONTROL – met succes.”

Behoefte inschatten

“Voor mijn werk put ik uit ruim 30 jaar ervaring in de IT-wereld. Elke taak die mijn teams uitvoeren heb ik in die jaren zelf ook wel eens gedaan. Van testen en programmeren tot projectleiden. Daardoor kan ik niet alleen goed inschatten wat klanten nodig hebben, maar ook hoeveel werk een oplossing kost. De laatste 25 jaar zet ik mijn ervaring in voor Capgemini. Inmiddels als Vice President, waarbij ik naast interne taken ook opdrachten bij klanten doe. En dan het liefst, zoals nu voor EUROCONTROL, klussen die me uitdagen door hun complexiteit, een internationaal karakter hebben en waarin ik veel contact met klanten heb. Opdrachten die me in beweging houden, zowel mentaal als fysiek.”

Stijgende lijn voortzetten

“Stilzitten is niets voor mij. Ik ben een problem solver, een changemaker. Iemand die verandering wil brengen en het liefst de lastigste vraagstukken te lijf gaat. Zodra ik bij klanten een stevige basis heb gelegd voor succes, draag ik het vervolg van de opdracht over aan een collega. Aan iemand die ijzersterk is in het behoud van succes, die de stijgende lijn kan voortzetten. Dat zal ik binnenkort ook doen bij EUROCONTROL, waar IT-partijen nu goed samenwerken en de IT-gebruikers steeds tevredener zijn. Zo komt er voor mij ruimte voor een nieuwe uitdaging. Ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen!”
job alert

Ontvang de laatste vacatures