Saai is het werk van consultant Anna Sotiriadis allerminst te noemen. Iedere acht tot tien weken doet ze een ander end-to-end optimalisatieproject voor een multinationaal FMCG-bedrijf. ‘Die hoge snelheid past goed bij mij.’

Van Turkije tot Brazilië

‘Sinds een jaar ondersteun ik als consultant een groot, internationaal opererend FMCG-bedrijf in het optimaliseren van hun supplychain-strategie en operationele functies. Samen met lokale teams kijk ik hoe we een productcategorie in een specifieke geografische markt end-to-end kunnen verbeteren. Het doel: met ideeën komen om besparingen te realiseren of een hogere omzet genereren.’
‘Dit is het vierde end-to-end optimalisatieproject dat ik voor dit bedrijf doe. Alle projecten waren tot nu toe internationaal. Zo hield ik me bezig met deodorant in Turkije, was- en schoonmaakmiddelen in India en wasmiddel in Frankrijk. Bij mijn huidige project draait het om wasverzachters voor de Braziliaanse markt.’

Zoeken en graven

‘Het is een complex en uitdagend werkveld. Bij het verbeteren van een productcategorie heb je te maken met zó veel verschillende functies. Het design van de verpakking, de geur en kleur, maar ook waar je de grondstoffen vandaan haalt en hoe je ze transporteert. Kijken hoe al die puzzelstukjes in elkaar vallen, vind ik heel boeiend. Het lijkt vaak een geoliede machine, maar als je lang genoeg zoekt en graaft valt er altijd iets te verbeteren.’
‘Ieder project duurt acht tot tien weken. Die hoge snelheid past goed bij mij, want ik heb druk nodig om optimaal te presteren. Door dit werk leer ik veel. Niet alleen hoe ik zo efficiënt en effectief mogelijk kan werken, maar ook hoe ik zelfs ervaren experts tóch aanbevelingen kan doen. Die mensen draaien al heel wat jaren mee en hebben van alles gedaan om een product te verbeteren. Tegenwoordig laat ik me niet meer zo snel van de wijs brengen. Een heel waardevolle skill.’

Bijnamen

‘Elke cultuur is anders, dat maakt het superinteressant. Het project dat ik voor India heb gedaan en nu voor Brazilië doe, zijn twee uitersten qua cultuur. In India waren de mensen met wie ik werkte een stuk formeler en hiërarchischer dan ik gewend was. In Brazilië zijn ze juist heel informeel en warm, sluiten ze mails af met ‘kusjes’ en ‘veel knuffels’ en hebben ze bijnamen voor elkaar. En toch merk ik dat er een gemene deler is tussen iedereen die waar ook ter wereld bij dit bedrijf werkt. Ze streven allemaal naar continue verbetering en zijn daarin ambitieus.’
‘Als consultant ben en blijf je afhankelijk van de input die je krijgt van de stakeholders, zoals de fabrieksbaas en het marketingteam. De toegevoegde waarde van ons projectteam is dat we al deze informatie aan elkaar knopen en op zoek naar overkoepelende verbeteringen voor het bedrijf. Het is belangrijk dat we het lokale team hier zo goed mogelijk bij betrekken. Waarom? Omdat de kans zo groter is dat het niet alleen bij ideeën blijft, maar het ook echt uitgevoerd wordt. En daar gaat het uiteindelijk om.’

Kansen pakken

‘Aan het begin van een project is er altijd een enorme berg input om je in te verdiepen. Dat is altijd even zwemmen en kan overweldigend zijn. Kom ik vervolgens weer boven en heb ik er iets moois van weten te maken, dan geeft mij dat veel energie. De komende jaren wil ik mezelf zo blijven uitdagen in mijn werk. Bij Capgemini lukt dat zeker want er is ontzettend veel mogelijk. Heb je een idee of zie je een kans? Dan wordt er gezegd: interessant, ga het maar doen. Betere motivatie is er niet.’
job alert

Ontvang de laatste vacatures