Een uitdagend project? Check. De nieuwste frameworks? Check. Een internationaal team? Check. Bij een logistiek dienstverlener zet software engineer en solutions architect Jacques de Wet alle vinkjes van een wereldbaan.

Geen boeken maar containers

‘Als je online een boek bestelt, kan je je bestelling volgen in de app van het koeriersbedrijf. Bij mijn klant, een internationaal transportbedrijf, werk ik aan iets vergelijkbaars: hun klantenportaal. Dit is een online dashboard waarop klanten via een website of mobiele app hun zendingen kunnen monitoren. Een belangrijk verschil: het gaat niet over boeken, maar over zeecontainers. Hun klanten zijn multinationals die onderdelen en eindproducten over de hele wereld verschepen.’

‘Nou is het al handig om te weten wanneer je boek wordt bezorgd, zodat je kan zorgen dat je thuis bent. Maar bij internationaal transport luistert het helemaal nauw. Alles hangt met alles samen. Komt een onderdeel niet op tijd aan, dan heeft dit effect op de productieplanning. Is een eindproduct te laat, dan beïnvloedt dit de distributieplanning. Klanten willen dus van minuut tot minuut weten hoe een transport verloopt. Zodat ze actie kunnen ondernemen als dat nodig is.’

Duizenden updates per uur

‘Het klantenportaalproject is heel complex, alleen al door de omvang van het dataverkeer waarmee het dashboard wordt gevoed. Bij elke minieme verandering in een transport ontvangen we een update. Alles bij elkaar komt dat neer op duizenden updates per uur. Het is aan ons team om te zorgen dat die berichtenstroom automatisch wordt verwerkt en overzichtelijk aan klanten gepresenteerd op het dashboard en via pushberichten.’

‘Wat het project verder uitdagend maakt, is dat er hoge eisen worden gesteld aan de stabiliteit en betrouwbaarheid van het systeem. Er zijn met internationaal transport zulke grote belangen gemoeid dat het dashboard continu feilloos moet werken. Verder wil mijn klant dat het systeem schaalbaar is, zodat het kan meegroeien als de wereldeconomie aantrekt. Ook moet het flexibel genoeg zijn om dagelijkse pieken in de belasting te kunnen verwerken.’

Werken met een moderne stack

‘Juist in die complexiteit zit voor mij het werkplezier. Creatieve oplossingen bedenken voor steeds weer nieuwe puzzels – en zo bijdragen aan een tool die klanten gemak biedt – dat vind ik het mooie van het vak. Geen dag is hetzelfde en dat houdt het interessant.’

‘Daar komt bij dat de technologie die we gebruiken zich razendsnel ontwikkelt. Inspelen op die ontwikkelingen is onderdeel van mijn werk. Dus besteed ik veel tijd aan het onderzoeken van nieuwe tools en frameworks waarmee we klanten van het logistieke bedrijf het beste kunnen bieden. Met als gevolg dat ons team werkt met een supermoderne stack en ik steeds mijn kennis en vaardigheden uitbreid.’

Collega’s uit verschillende windstreken

‘Ik had het net over ‘klanten van het logistieke bedrijf’. Maar in mijn dagelijkse werk noem ik ze ‘onze klanten’. Ik werk bij Capgemini, maar tegelijkertijd voel ik me echt onderdeel van het team van mijn klant. Ik denk dat veel Capgemini-collega’s in vergelijkbare functies dit gevoel zullen herkennen. Wat alles zegt over onze betrokkenheid bij opdrachtgevers.’

‘Het bedrijf is een multinational, dus vanuit Capgemini werken we ook vanuit verschillende landen voor deze klant. Duitsland, Polen, Nederland, India; noem maar op. Met minstens 200 collega’s verdeeld over verschillende teams. Mijn team, dat zich specifiek richt op de monitoringfunctie van het klantenportaal, is samengesteld uit medewerkers van de opdrachtgever en mensen van Capgemini. In totaal zijn we met zijn negenen: zeven developers, zoals ik, een analist, een product owner en een technisch specialist.’

‘Ook dit team is een bron van werkplezier. Het zijn fantastische mensen die hun werk met veel energie doen. En dan komen we ook nog eens uit verschillende windstreken. Ik ben geboren in Zuid-Afrika, mijn collega’s komen uit Nederland en Polen, de opdrachtgever is Duits. Ik vind dat heel verrijkend. En het is te gek om te zien hoe we allemaal samenwerken aan hetzelfde doel: het werk van ‘onze klanten’ makkelijker maken.’

job alert

Ontvang de laatste vacatures