Ga direct naar inhoud
'ik wil alles en iedereen laten groeien: van collega's tot de business van klanten'

'ik wil alles en iedereen laten groeien: van collega's tot de business van klanten'

Maarten Stam

Experienced professionals

SAAS solutions

Software Engineering

Hij zoekt voortdurend naar nieuwe manieren om de bedrijfsprocessen van klanten te verbeteren. ‘In het bijzonder met SAP, dé software voor het stroomlijnen van die processen’, vertelt Maarten Stam. Op dit moment helpt de managing consultant een grote non-food-discountketen aan innovatieve SAP-extensies. ‘Door te adviseren én te programmeren.’

Heel interessant

‘Ik solliciteerde in 2013 bij Capgemini omdat ik hier met SAP zou kunnen werken. En sinds 2015 is dat mijn focusgebied. Ik vind het heel interessant hoe je met deze software allerlei verschillende processen – van logistiek tot financieel – integraal kunt managen. Als SAP LoB Technology Lead draag ik nu met veel plezier bij aan de SAP-kennis en -skills van collega’s; aan hun groei als professionals. En als SAP CoE Innovation Lead NL houd ik bij welke SAP-oplossingen er wereldwijd zijn. Ook help ik in die rol nieuwe oplossingen te ontwikkelen én geef ik klanten passend advies over hun technologische SAP-mogelijkheden.’

Tweeduizend winkels

‘Door de jaren heen heb ik via Capgemini heel diverse klanten ondersteund, zoals een grote verzekeraar, een bekende bouwmarkt en nu een grote, internationaal opererende non-food-discountwinkelketen. Niet alleen met het gebruik van de basissoftware; in mijn werk voor deze keten ben ik ook verantwoordelijk voor de technische architectuur en implementatie van apps op maat, speciaal bedoeld om aan SAP te koppelen. Die extensies bouwen we bij Capgemini zelf via het cloudbased SAP Business Technology Platform. De meeste van onze klanten willen heel graag zulke specifieke SAP-extensies; zulke oplossingen-op-maat voor hun unieke behoeften. Mijn huidige klant is daar geen uitzondering op.’

‘Voor deze winkelketen hebben we een app ontwikkeld waarin leveranciers de gegevens over hun contactpersonen kunnen wijzigen, zoals telefoonnummers en namen. Het scheelt de klant ontzettend veel tijd als medewerkers dit soort data niet meer zelf bij elkaar hoeven te zoeken. Dat laatste geldt ook voor de extensie die we nu voor die klant maken. Daarin kunnen leveranciers straks al hun productinformatie invoeren, zoals welke producten wanneer op welke locaties leverbaar zijn.’

Feeling met technologie

‘Zo bouwen we hier aan een nieuw platform met leverancier-apps. Handig voor een winkelketen met tweeduizend winkels in acht landen! Toen ik er in 2008 een zomerbaantje had als student Engels, had ze nog maar tientallen winkels in alleen Nederland en België. Ik vind het ontzettend leuk dat ik hier nu, zoveel jaar na dat baantje, trusted advisor en technisch expert ben. In die rollen hoef ik niet mee te programmeren, maar ik vind dat wel fijn om te doen. Ik houd graag feeling met de technologie en uitwerkingsprocessen. Vanuit persoonlijke interesse. Maar ook omdat het mijn advieskracht vergroot.’    

‘Mijn klant vindt het belangrijk dat ik weet waar ik het over heb als ik met ze meedenk over oplossingsrichtingen, van de technologische keuzes tot de technische uitwerkingen. Want dat is de insteek van Capgemini: niet zozeer SAP-apps ontwikkelen op basis van bestaande specificaties, maar van begin tot eind meedenken, waardevolle expertise delen en maatwerk bieden. Deze insteek hebben ook de Capgemini-collega’s in het klantteam. Die leid ik on the job op om onze SAP-oplossingen te beheren en verder te ontwikkelen. Op den duur kunnen die collega’s dit zonder mij en ga ik door naar een volgende klant. Om ook dáár de businesste laten groeien met SAP.’ 

Wil jij net als Maarten kennisleider worden op een specifiek ICT-gebied?