Hoe ondersteun je klanten bij complexe financiële producten? DevOps engineer Muriël Guerard zet haar coderingskills in bij een Nederlandse bank. Op dit moment bouwt ze mee aan de nieuwe callcenterapplicatie van de financiële instelling.

Een complexe berekening

‘Mijn team bouwt en onderhoudt de API’s die het callcenter gebruikt om klanten te helpen met het tussentijds aanpassen van de hypotheekrente. Klanten moeten bij zo’n aanpassing een vergoeding betalen, en daar hoort een complexe berekening bij. Allerlei variabelen wegen mee: de looptijd van de hypotheek, de hypotheekrente van de huidige lening, de nieuwe hypotheekrente. Soms komen er ook extra variabelen bij, bijvoorbeeld als klanten ervoor kiezen om extra af te lossen op hun hypotheek.’

De stappen van een recept

‘Vanaf volgend jaar wordt de huidige callcenterapplicatie niet langer geüpdatet en ondersteund. Mijn team bouwt de nieuwe applicatie die eind 2022 live gaat’, blikt Muriël vooruit. ‘Die maakt gebruik van het nieuwe frontend-framework WEB 2.0 en de backend-frameworks Merak en BakerExt. Deze zijn heel geschikt voor complexe orkestraties; en BakerExt is open source bovendien. Het is als het bakken van een pizza: de interacties in de applicatie zijn de stappen van het recept. Dus als de klant de opdracht geeft om de rente aan te passen, volgt automatisch de volgende stap: controleren of de persoon een hypotheek heeft bij ons, enzovoorts.’

Koppelen van oud en nieuw

‘We werken in een hecht team’, zegt Muriël. ‘Ik ben de enige van Capgemini. We opereren als een onafhankelijke unit. Ons team is verantwoordelijk voor het beheer van de huidige callcenterapplicatie, en we ontwikkelen dus ook het nieuwe systeem. Ik bouw en onderhoud pipelines, waarmee applicaties gedeployed worden. Daarnaast zorg ik ervoor dat de applicaties op de juiste manier vastgelegd zijn in de interne systemen.’

‘Het is trouwens mijn tweede project bij deze bank. Bij mijn eerste project bouwden we microservice-API’s om de functies van het oude callcentersysteem te vervangen, zodat we deze in het nieuwe systeem kunnen gebruiken.’

Keuze voor code

‘Er is hier een vierogenprincipe: collega’s moeten meekijken naar de gemaakte code en die goedkeuren. Je legt dus steeds aan elkaar uit waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Ook dat maakt dit een superinteressante opdracht, omdat je hoort hoe andere engineers deze applicatie coderen. Iedereen maakt weer andere keuzes, en zo leer je van elkaar.’

‘Mijn team heeft de applicatie vanaf het begin zelf ontworpen en alle vrijheid om met het callcenter te overleggen over hun wensen en wat ze missen in de huidige applicatie. Ik vind het een enorm leuke opdracht. Vanwege het werken met het nieuwe orkestratie framework én het neerzetten van een applicatie waar het callcenter en de klant écht wat aan hebben.’

job alert

Ontvang de laatste vacatures