Adriana Mocanu wijkt graag af van het gebaande pad. Dat bracht de geboren Roemeense naar België. Én het was de reden om zonder IT-ervaring toch voor IT te kiezen. Het bleek de juiste weg. Adriana’s gedurfde keuzes leidden naar Capgemini, waar ze sinds 2020 met veel plezier werkt. Waarom? ‘Je bent hier geen nummer, maar je wordt echt gezien.’
‘Ik heb in Boekarest business administration gestudeerd. Die opleiding was in het Frans, een taal die ik goed spreek. Dus toen ik nadacht over een toekomst in een ander Europees land, was het Frankrijk of België. Het eerste lag voor de hand, dus koos ik het tweede. Ik wilde écht iets anders.’
‘En hier zijn we, tien jaar later. België voelt nu als mijn tweede thuis. Ik heb zelfs de Belgische nationaliteit. In de tussentijd heb ik hier ook een master in management science gedaan. Dat was dan weer aan een Nederlandstalige universiteit, waardoor ik die taal nu kan verstaan. Zo weet ik in elk geval waar mijn Nederlandssprekende collega’s het over hebben!’

Goed gevoel

‘Mijn eerste baan was bij een bank, BNP Paribas Fortis, waar ik zes jaar heb gewerkt. Eerst als adviseur van particuliere klanten, later van zzp’ers en mkb’ers. Dat was interessant, omdat het inhoudelijker was. Toch wilde ik na een tijdje nog verder de diepte in. Ik raakte geïnteresseerd in de processen achter de schermen: hoe richten we die zo in dat we klanten nog beter kunnen helpen? Dan kom je al snel uit bij IT. Ik had daar geen achtergrond in, maar ik besloot het gewoon te proberen.’
‘Toen ik op onderzoek uitging, kwam ik Capgemini tegen. Het viel me op dat het op de website vooral over mensen gaat. Dat vind ik belangrijk: dat je niet als nummer wordt gezien. Ik solliciteerde en werd uitgenodigd. De recruiter vertelde me dat ik me geen zorgen hoefde te maken over mijn gebrek aan IT-ervaring. Dat ik trainingen kon gaan doen. Het gevoel was goed en ik wist dat ik er wilde werken. Ik was dolblij toen ik de baan kreeg.’

Oude liefde

‘Nu werk ik hier als business analyst binnen het financial services-domein. Een business analyst vormt de brug tussen stakeholders en IT. Wat dat betekent? Voor mij zijn dat drie dingen. Ten eerste komt het aan op communicatie. Je moet een mensenmens zijn. Goede vragen stellen, zorgen dat je met iedereen op één lijn zit – of dat nu stakeholders zijn of mensen uit je team.’
‘Ten tweede moet je achterhalen wat stakeholders écht zoeken. Misschien zegt een klant dat hij in zijn app een nieuwe button wil, terwijl hij eigenlijk een bepaalde service wil op de app; niet per se een button. Dus moet je dóórvragen, net zo lang tot je bij het daadwerkelijke doel bent. Desnoods maken we eerst een demoversie die we finetunen met de klant. Heel agile. In mijn team gaat het om backend-applicaties van banken. We werken in mainframes en in Java. Mainframes omdat het om banken gaat, Java omdat we werken richting API’s.’
‘Het derde aspect is goed documenteren. Alles wat je doet gedisciplineerd vastleggen. Zodat er een bron is om op terug te vallen. Daarmee help je jezelf én iedereen die na jou komt en wil weten hoe je iets hebt aangepakt. Iedereen leert ervan.’
‘Een van de grootste klanten waarvoor ik werk is – ironisch genoeg – BNP, de bank waar ik mijn carrière begon. Oude liefde roest niet. Het is natuurlijk handig dat ik de organisatie goed ken. Al werkte ik toen op een filiaal en heb ik nu te maken met het hoofdkantoor. Maar mijn hart maakte een sprongetje; het is het beste van twee werelden.’

Bedankjes

‘Naast mijn werk voor klanten zet ik me in voor twee Capgemini community’s. Eentje is de buddy-community. Als een nieuwe collega begint, wordt hij gekoppeld aan iemand met meer ervaring die hem tijdens zijn eerste dagen begeleidt. Toen ik hier zelf begon, waardeerde ik het enorm dat er iemand was om me te helpen. Dat doe ik nu op mijn beurt graag voor anderen.’
‘Daarnaast zit ik met vier collega’s in het kernteam van Young Talent, een community voor Cappers tot 30 jaar. Als de situatie rond corona verbetert, hopen we samen met de Nederlandse Young Talent-community een trip te organiseren. Voor mij zou dat de eerste keer zijn, dus ik weet niet precies hoe het eraan toegaat. Maar wat ik hoor, klinkt te gek.’
‘Dit soort events is belangrijk, omdat je er als medewerker veel energie en motivatie uit haalt. In het algemeen is Capgemini hier goed in: mensen motiveren. Het werk is uitdagend. Maar het geeft ook veel voldoening, omdat je wordt gezien. En omdat je bedankjes krijgt als je een prestatie hebt geleverd. Wat je op de Capgemini site leest, dat klopt: je bent hier geen nummer, maar een mens.’
job alert

Ontvang de laatste vacatures