Ga direct naar inhoud
'het voelt goed om knelpunten op te lossen'

'het voelt goed om knelpunten op te lossen'

Elske van Asseldonk

Experienced professionals

Business Analysis

Dingen soepel laten verlopen, daar houdt business analist Elske van Asseldonk van. Een voorliefde die goed van pas komt bij haar opdrachtgever IVO Rechtspraak. ‘Ik heb het idee dat ik echt iets toe kan voegen.’

Stenen optillen

‘Een leidinggevende zei ooit tegen mij: ‘Overal waar jij komt, til je een steen op en daar vind je weer een heleboel rommel onder.’ Ik vind het dan ook fijn om dingen soepel te laten verlopen. Data-analyse kan hierbij helpen. Het geeft je een gefundeerde basis waar je op kan sturen. De opdrachten die ik doe voor IVO Rechtspraak – de ICT-dienstverlener van de Rechtspraak – sluiten daar goed bij aan. Als burgers met de Rechtspraak te maken krijgen, willen zij weten waar ze aan toe zijn. Hoe ziet een procedure eruit, wanneer is de zitting en hoelang duurt het tot er een uitspraak komt? Ons doel is om rechtzoekenden actief op de hoogte houden van de stand van zaken in hun procedure. Het voelt goed om de organisatie hierbij te adviseren en zo stap voor stap verbeteringen door te voeren.’

Mooie combinatie

‘Een van de onderzoeken die we hebben gedaan, ging over de mogelijkheid voor een track-and-tracefunctie. Je kan het vergelijken met de website van PostNL. Daar zie je waar je pakket op dit moment is en wanneer je het thuis kan verwachten. Het plan is dat rechtzoekenden straks ook in een portaal precies kunnen zien wanneer hun zitting gepland staat. Is dat nog niet bekend? Dan proberen we aan de hand van de doorlooptijd van vergelijkbare zaken een inschatting te geven van de periode waarin de zaak waarschijnlijk gepland zal worden. Zo hebben ze een indicatie. Belangrijk, want het maakt mensen onzeker als ze niet weten waar ze aan toe zijn.’

‘Om te kijken of deze functionaliteit potentie heeft, hebben we rechtzoekenden geïnterviewd. We hebben een voorbeeld laten zien en daar heel directe feedback op gekregen. Ook heb ik met ICT-collega’s gebrainstormd welke data beschikbaar is, waar die vandaan moet komen en hoe we die het beste kunnen delen. Dat maakt dit ook zo’n leuke klus: de combinatie van ICT-collega’s die meedenken en het contact met de rechtzoekenden.’

Een echte puzzel

‘Verder heeft onze opdrachtgever behoefte aan een tool die het planningsproces voor rechtbanken makkelijker maakt. Het hele land heb ik doorkruist om roosteraars en planners te interviewen en erachter te komen waar ze tegenaan lopen. Daarnaast heb ik de literatuur erop nageslagen en heb ik met Capgemini-collega’s gespard hoe ze planningskwesties op andere plekken aanpakken.’

‘Nu gaan we in een aantal experimenten kijken welke tools bij de wensen aansluiten. Het blijkt een complex proces, want er zit veel logistiek omheen en er zijn veel technische vereisten om rekening mee te houden. Je kan het vergelijken met het ziekenhuis: de juiste specialist moet op het juiste moment op de juiste plek zijn. Echt een puzzel dus, maar wel een heel dankbare.’

Kansen pakken

‘Ik werk nu 5,5 jaar voor Capgemini. Vanaf dag 1 voel ik mij heel erg gesteund. Toen ik hier begon bagatelliseerde ik mijn kwaliteiten. Al snel liet mijn leidinggevende me inzien dat wat ik doe niet vanzelfsprekend is en gezien wordt. Die waardering doet me goed.’

‘Wat me ook blij maakt, is de informele cultuur. In mijn eerste werkweek zat ik al met een vicepresident aan tafel, omdat hij geïnteresseerd was in mijn ervaring. Ik voel me hier dan ook helemaal op mijn plek, geen twijfel mogelijk. Het werkt voor mij perfect om een stabiele basis te hebben, maar wel om de zoveel tijd van opdracht te wisselen. Dat houdt het uitdagend.’

Wil je net als Elske knelpunten oplossen?