Een baan die haar nieuwsgierigheid kan temmen: business analist Tanja Schuil heeft hem te pakken.. Tot grote vreugde van haar opdrachtgever én de Italiaanse overheid. Als ‘spin in het web’ is ze onmisbaar in de business en overziet ze het hele plaatje.

Liever achter de schermen

‘Ambitieus, maar vooral heel nieuwsgierig. Dat omschrijft mij wel. Ik heb altijd in de finance gewerkt, waar ik de administratie voor grote internationale bedrijven deed. Heerlijke baan, maar ook een tikkeltje frustrerend. Ik werkte daar met systemen die ik niet altijd begreep. Maar dat wilde ik wel. De processen en systemen achter de administratie vond ik eigenlijk nog interessanter dan de administratie zelf. Toen dat besef kwam, ben ik direct gaan zoeken naar een baan in de ICT. Die vond ik bij Capgemini, eind 2019.’

‘Nu ben ik business analist voor een grote Nederlandse retailorganisatie. Zie mij als een schakel tussen verschillende afdelingen. Stel, er moet een verandering komen in het systeem van finance, dan vertaal ik dat samen met mijn ICT-collega’s naar een technische oplossing. Zo’n verandering kan bijvoorbeeld bestaan uit digitalisering van papieren facturen of het opzetten van een digitale goedkeuringsprocessen. Daarvoor moet ik dus wel inhoudelijke kennis van zaken hebben. Ik moet begrijpen wat de wensen zijn van mijn opdrachtgever, weten wat mijn ICT-collega’s precies mogelijk kunnen maken, hoe dat eruit komt te zien én dat weer in begrijpelijke taal terug kunnen koppelen. Dat vind ik fantastisch: ik ben nu onderdeel van de processen die ik eerst niet begreep.’

E-invoicing in Italië

‘Ik ben nooit met maar één proces of opdracht tegelijk bezig. Dit jaar liepen er zelfs elf tegelijk. Dat maakt het zo lekker afwisselend. Een tof voorbeeld is mijn huidige opdracht: e-invoicing in Italië. Daar zat er een enorm gat tussen de geïnde en betaalde belastingen. De Italiaanse overheid heeft nu een systeem bedacht waardoor alle facturen moeten worden gerapporteerd. Ook de facturen die mijn opdrachtgever – die grote Nederlandse retailorganisatie – stuurt naar Italiaanse leveranciers. Mijn taak is om te zorgen dat er een bestand komt waar alle data inzit die de Italiaanse belastingdienst nodig heeft.’ 

‘De oplossing is uiteindelijk een XML-bestandje. Dat klinkt simpel, maar daar gaat heel wat aan vooraf. Eerst moet ik erachter komen welke data de Italiaanse overheid wil ontvangen, of die data te verkrijgen is bij de opdrachtgever, waar die data precies vandaan moet komen, in welke frequentie ze het in Italië willen ontvangen en dat alles doorschakelen naar mijn ICT-collega’s. Eigenlijk stel ik de hele dag door vragen. Zo houd ik het overzicht over het project. Plus, misschien wel het belangrijkste van alles, zo houd ik de deadline in de gaten. Als de opdrachtgever niet op tijd voldoet aan de eisen van de Italiaanse overheid, kan dat het bedrijf boetes opleveren.’

Eindeloze mogelijkheden

‘Ik maak de verandering rondom e-invoicing in Europa van dichtbij mee. Niet alleen Italië maakt daarin een shift. Polen en Spanje maken op hun eigen manier gebruik van e-invoicing en meerdere landen gaan volgen. Bijvoorbeeld om te controleren, zoals de Italianen, maar ook om te archiveren of rapporteren. Daar moet dan weer een heel ander bestand voor gecreëerd worden. Eentje dat voldoet aan de eisen van dat specifieke land. Ik sta aan het begin van iets groots. Ik weet alleen nog niet hoe groot.’

‘Nu ik al een tijdje bij Capgemini werk, merk ik hoe dankbaar ik ben. Ik krijg de kans om te werken aan uiteenlopende projecten en mag bij allerlei bedrijven binnenkijken. Voor zulke nieuwe uitdagingen moet je wel openstaan, nieuwsgierig zijn én het leuk vinden om je in te graven in een onderwerp. Maar het allerbelangrijkst is: up-to-date blijven. Veel lezen en relevante opleidingen of cursussen volgen. Gelukkig biedt Capgemini die ruimschoots aan: de mogelijkheden zijn eindeloos.’

job alert

Ontvang de laatste vacatures