‘Bij Capgemini kan je razendsnel groeien’, zegt Kevin Tai Tin Tsoi. Hij is daar zelf het levende voorbeeld van. Toen hij vier jaar geleden solliciteerde voor de functie van junior Pega consultant wist hij nog amper wat Pega was. Inmiddels is hij senior én co-lead van het Pega Center of Excellence (CoE).
‘Ik hou ervan om mensen vooruit te brengen. En om dat steeds efficiënter te doen. ICT is daar een ideaal hulpmiddel voor. Om me te verdiepen in slimme ICT-toepassingen kwam ik uit Suriname naar Nederland; ik deed hier de bachelor Informatie, Multimedia en Management, en vervolgens de master Informatiewetenschappen – allebei aan de VU. Daarna was ik toe aan een baan, maar wilde ik me ook blijven ontwikkelen. Toen ik naar een experience day van Capgemini ging, wist ik dat ik de juiste werkgever had gevonden. Ik solliciteerde en gelukkig bleek het enthousiasme wederzijds.’

Duwtje in de rug

‘Wat ik fijn vind aan Capgemini merkte ik al meteen op die kennismakingsdag: de open, informele, op ontwikkeling gerichte cultuur. Alles en iedereen helpt je in je groei, ondersteunt je om het beste uit jezelf te halen – wat je achtergrond ook is, waar je ook vandaan komt. Ja, je moet zelf je richting bepalen en hard werken; you are the master of your own destiny. Maar je krijgt overal een duwtje in de rug. Leidinggevenden, teamgenoten en zelfs collega’s die je voor het eerst ontmoet: allemaal zijn ze geïnteresseerd in je doel. En allemaal stellen ze hun kennis, ervaring en netwerk ter beschikking om je daar zo snel mogelijk te krijgen.’
‘Capgemini is mijn eerste werkgever. Samen met andere pas aangenomen Pega consultants startte ik hier in 2018. We begonnen met een ICT-introductiecursus van zes weken. Daarin deden we basiskennis op, onder meer over Java, CCS, HTML en andere onderwerpen waarvan ik de meeste tijdens mijn studie al was tegengekomen, maar die ik nog nooit zo praktijkgericht had behandeld. Andere onderwerpen waren nieuw. Over Pega wist ik bijvoorbeeld nauwelijks iets – en hoe meer ik erover leerde, hoe interessanter ik het vond. Wát een goede manier om bedrijfsprocessen efficiënter te maken!’
‘Ons werk als Pega consultant komt erop neer dat we die processen in goed overleg met de klant analyseren, aanscherpen en waar mogelijk automatiseren. Processtappen die vaak herhaald worden, worden nog verrassend vaak handmatig gezet. Automatisering maakt zulke stappen sneller en minder foutgevoelig. Dat resultaat vind ik fantastisch om mee te maken, net als onze vertaling van klantwensen naar softwareoplossingen en de laagdrempelige manier waarop we software ontwikkelen. Dankzij lowcode developing tools kunnen we visueel applicaties ontwerpen in plaats van dat we traditionele programmeercode hoeven te schrijven.’

Chief fun officer

‘Mijn eerst klus bij Capgemini was voor een pensioenverzekeraar. Die stuurde nog papieren formulieren naar klanten en verwerkte teruggestuurde gegevens handmatig in zijn systeem. Al dat handwerk hebben we als team geautomatiseerd. Na deze klus van twee jaar maakte ik een maand volop gebruik van de mogelijkheid die je altijd bij Capgemini hebt om de meest uiteenlopende trainingen te volgen. Met onder andere een CSSA-certificaat op zak schudde ik mijn juniortitel af en mocht ik als Pega senior developer meewerken aan een nieuwe opdracht. Opnieuw voor een verzekeraar.’
‘Deze klant werkt nog met Excel-sheets en vijf ICT-systemen. Ons team creëert nu één vervangend systeem, waarbij Excelsheets overbodig zijn. Heel uitdagend – en uitdaging is precies wat ik zoek. Ook intern bij Capgemini, waar ik onder meer om die reden sinds januari co-lead ben van ons Pega CoE. Alle klanten kunnen hier aankloppen met Pega-vragen. Ik ga dan na wie van onze dertig Pega consultants het best antwoord kan geven. Daarnaast wissel ik ervaringen en inzichten uit met Pega CoE’s in andere landen, heb ik kennisdeelsessies opgezet voor onze Pega consultants en organiseer ik als ‘Chief fun officer’ allerlei leuke activiteiten voor hen.’

De juiste balans

‘Niet dat het bij Capgemini ontbreekt aan leuke activiteiten. Sterker nog: medewerkers krijgen hier heel vaak de kans om elkaar beter te leren kennen – ook over teamgrenzen heen. Zo kunnen ze meedoen aan borrels, wijnproeverijen, barbecues, theaterbezoeken, zeilmiddagen en wintersportreizen. Die activiteiten creëren verbinding. Bovendien passen ze bij de aandacht van Capgemini voor een goede balans tussen ontspanning en inspanning. Dat deze organisatie focust op professionele groei én persoonlijk welzijn past bij mij. En het maakt dat ik me thuis voel, ook al ben ik ver van mijn geboorteland.’
job alert

Ontvang de laatste vacatures