Ga direct naar inhoud
'maak van je expertise je visitekaartje'

'maak van je expertise je visitekaartje'

Pien Vollers

Experienced professionals

Business Analysis

Sales, Account Management and Solutions Design

Het hart van Pien Vollers, senior cards & digital payments consultant, ging sneller kloppen van de opdracht die ze voor een groot e-commercebedrijf mocht doen: ‘Toen ik over de omvang van het project hoorde, was ik helemaal door het dolle heen.’

Gezien worden

‘Als senior cards & digital payments consultant geef ik klanten zo goed mogelijk advies op het gebied van cards: creditcards, debitcards en digitale betaalmogelijkheden. De invulling van mijn werk is heel divers. Ik bijt me vast in complete strategieprojecten, maar kom ook bij klanten over de vloer om deelvraagstukken op te lossen. Waarom ik mij in dit onderwerp heb gespecialiseerd? Omdat er veel innovatie is op het digitale vlak; ik vind het heel interessant om daaraan bij te dragen. En in ons land valt nog veel te halen in de cardbranche, zoals op het gebied van creditcards, loyalty, programma’s en personalisatie.

Er is dus nog heel wat werk te doen.’

‘Een van de voordelen van werken voor Capgemini is dat je gezien wordt. Mensen weten wie je bent en wat je doet. De droomopdracht die ik een tijd geleden kreeg, bewijst dat. Mijn team werd benaderd door een groot e-commercebedrijf, een heel grote speler op de onlinemarkt. Daar ging mijn hart als consultant en creatieveling sneller van kloppen. Het is al gaaf als een bedrijf je vraagt omwille van je expertise. Maar toen ik over de omvang van het project hoorde, was ik helemaal door het dolle heen.’

Nieuw betaalproduct

‘De wens van mijn opdrachtgever was een nieuw betaalproduct te introduceren op de Europese markt. Wat het zo boeiend maakte, is dat het product sowieso nog vrij nieuw was. Zij waren de eerste online retailer die het durfde aan te bieden. Met dit betaalproduct kan de klant tijdens het afrekenen een kortstondige lening aangaan en vervolgens in termijnen terugbetalen. Heel anders dan de klassieke leningen die er bestaan, want die hebben niets met de retailer te maken. Voor mensen die een grote aankoop willen doen, er direct van willen genieten, maar de financiële middelen nog niet hebben, is het een uitkomst.’

‘Mijn rol binnen dit project kun je het beste omschrijven als solution designer. Eerst probeerde ik de wens van mijn opdrachtgever helder te krijgen. Hoe zien zij het product voor zich? Waar willen ze naar toe vanuit strategisch oogpunt? En hebben ze al ideeën over de specificaties? Toen dat duidelijk was, heb ik onderzocht hoe ze zich konden onderscheiden op de markt. Ook beet ik me vast in pittige onderwerpen, zoals de wet- en regelgeving van de twaalf landen waar het betaalproduct geïntroduceerd werd. Op het moment dat de propositie duidelijk was, hebben we het per land getweakt en de customer journeys uitgewerkt.’

Kiezen voor vrijheid

‘Op die customer journeys ben ik het meest trots. Een interessant proces dat loopt van de onboarding van klanten tot de offboarding. Het begint bij de keuze voor een betaalmethode bij het afrekenen en eindigt bij de laatste aflossing van een lening. Hier zitten stappen tussen als: betalingen verwerken, klant laten zien welk bedrag er nog openstaat en beslissen wat je als e-commercebedrijf doet als een product teruggestuurd wordt. Ik vond het superleuk om hierin te duiken, want elke stap heeft uiteindelijk effect op de stap daarna.’

‘Aan deze opdracht werkte ik samen met zes Capgemini-collega’s. Heel fijn, want we konden zo onze kennis bundelen en van elkaar leren. Aan mijn collega’s heb ik sowieso veel. Capgemini is dan wel een groot bedrijf, maar het voelt compact en persoonlijk, omdat we in domein-georiënteerde groepen werken. Wat ik ook een pluspunt van werken voor Capgemini vind, is dat je je eigen vrijheden kunt creëren. Naast mijn opdracht hostte ik nog steeds meerdere evenementen op het gebied van payments, om kennisdeling en netwerken met collega’s te bevorderen. Krijg je er energie van? Dan is het advies: ga ervoor.’

Energie als richtingaanwijzer

‘Ik ben niet iemand met een vijfjarenplan. Omdat er in deze branche zo veel kan, houd ik graag mijn opties open. Op de korte termijn zou ik wel graag weer een grote retailklant willen helpen op het gebied van payments. Dat heeft de klus voor dit grote e-commercebedrijf wel bij me losgemaakt. Mijn advies voor andere consultants is dan ook: doe waar je blij van wordt en maak van je expertise je visitekaartje. Misschien kan jij dan ook wel voor een droomopdrachtgever aan de slag.’

Wil je net als Pien werken voor de opdrachtgever van je dromen?