Midden in coronatijd de leiding overnemen over een groot en complex ICT-project. Met weinig tijd, immense belangen en honderden betrokkenen die door coronamaatregelen alleen online konden samenwerken. Dat is de uitdaging die Vanessa Brown bij een wereldwijde Duitse supermarktketen aanging, om de klus vervolgens nog vóór de deadline te klaren.

Nuttige ervaring

‘Van productieplanning tot financiën. Van inventaris tot magazijnbeheer. En van human resources tot transport. De Enterprise Resource Planning (ERP)-systemen van softwarespecialist SAP nemen álle aspecten van een bedrijfsvoering onder de loep, om vervolgens razendsnel rapportages met integrale oplossingen te creëren. Ik heb als consultant al sinds 1998 ervaring met deze systemen. En die ervaring kwam me uitstekend van pas bij een opdracht die ik onlangs voor een wereldwijde Duitse supermarktketen uitvoerde.’
‘Ik werd daar in 2020 verantwoordelijk voor de technologische implementatie van de SAP S4/HANA: een spiksplinternieuw ERP-systeem, compleet met AI, machine learning en advanced analytics. De klant wilde hierbij één instance voor Oostenrijk en één voor Duitsland. Want in elk van beide landen was er inmiddels te veel landspecifieke bedrijfsdata om nog langer in één systeem te delen. Voor landoverstijgende gegevens wilde het retailbedrijf bovendien een nieuw en overkoepelend master data management system.’

Gigantische druk

‘Mijn team – zo’n 70 Capgemini- en 145 professionals vanuit de klant – moest zorgen dat enorm veel gegevens van het oude systeem naar de nieuwe migreerden. En dat verse data altijd in het juiste systeem zouden belanden. Daarbij stonden we onder gigantische druk. Niet alleen omdat zoiets nog nooit op deze schaal gedaan was en de hele retailwereld toekeek. Maar ook omdat er bij grote klant op korte termijn een release gepland stond met ongeveer dertig IT-projecten. En die konden niet starten voordat wij klaar waren.’
‘Vertraging zou hen heel veel geld kosten. Dus was de opdrachtgever zeer tevreden dat we in 2021 nog vóór de deadline klaar waren. De sleutel van dit succes? Keihard werken, plezier hebben met elkaar, tijdens het project leren, groeien als professionals, nauw samenwerken – ook met de klant – en met z’n allen één doel nastreven: de transformatie van het bedrijf. Allemaal dingen waar ik van hou en waar ik anderen ook toe aanspoor. In deze klim konden we alleen samen de top bereiken. En ik ben heel trots dat dit gelukt is.’
job alert

Ontvang de laatste vacatures