Of het werk van Lara Peeters een beetje tof is? De user experience designer lacht. ‘Ik bouw aan de online customer experience van een van de grootste meubelketens ter wereld. Toffer dan dit kan bijna niet!’

Aanschuiven in een 20-koppig team

‘Hoe ik mijn werk zou omschrijven? Ik probeer sites en apps zo vorm te geven dat de weg die gebruikers afleggen voor hen zo logisch mogelijk aanvoelt. Om erachter te komen hoe die flow eruitziet, maak ik prototypes die ik met gebruikers test. Vervolgens doe ik kleine aanpassingen. Eén button op een andere plek maakt soms een groot verschil.’
‘Sinds 2021 doe ik dit bij een internationale meubelketen. Namens Capgemini – als enige buitenstaander – werk ik in een 20-koppig UX-team aan een global contentstrategie voor de website van de keten. We proberen te achterhalen hoe mensen de website gebruiken en welke content ze hierbij nodig hebben. En iets meer hoog over: hoe we zorgen dat de online-ervaring zo goed mogelijk aansluit bij de fysieke ervaring van een showroombezoek.’

Gebruikersonderzoeken opzetten

‘Het concept achter de fysieke showrooms is hét unique sellingpoint van de keten. Loop je er rond, dan doe je inspiratie op voor elke ruimte in je huis. Ook krijg je praktische tips die je thuis kan toepassen; ze hebben veel kennis van woninginrichting. Tegelijk zie je álle producten uit het assortiment die bij zo’n ruimte horen. Deze unieke opzet en de manier waarop je die als bezoeker beleeft, willen we nog beter te vertalen naar de site.’
‘Op dit moment werk ik aan de ontwikkeling en uitvoering van gebruikersonderzoeken. In eerste instantie leggen we vragen voor aan bezoekers van de website van de keten. Later, als we starten met de designconcepten, gaan we met eindgebruikers om tafel voor een card sorting-sessie. Samen met hen kijken we dan hoe we een zo logisch mogelijke sitestructuur kunnen opzetten.’

Geduldig zijn én tijd winnen

‘Aan de ene kant is onderzoek heel belangrijk; dat komt de kwaliteit van de site ten goede. En het sluit aan bij een persoonlijke interesse. Voor ik webdesign-wereld inging, heb ik overwogen om psychologie te gaan studeren. Ik ontdek graag hoe mensen denken, en waarom ze doen wat ze doen. Uiteindelijk koos ik toch voor Communicatie en Multimedia Design, maar ook in dit vakgebied speelt psychologie een rol. Met mijn design speel ik in op hoe mensen denken.’
‘Aan de andere kant kan ik bijna niet wachten om te beginnen met het maken van de concepten. Zo zit ik in elkaar. In een grote, internationale organisatie als deze keten duurt het soms even voordat een beslissing wordt genomen. Logisch natuurlijk, maar ik ben nogal van het doorpakken. Om wat tijd te winnen zet ik daarom parallel aan het onderzoek alvast deelconcepten klaar; dat gaat ons straks tijd schelen bij de conceptvalidatie.’

Je expertise inzetten

‘Ik klaag sowieso niet, hoor. Het is te gek om bij deze klant onderdeel te zijn van het team. Ik krijg veel vrijheid om te bepalen wat er moet gebeuren. En om de week mag ik aanschuiven bij inspirational talks die de klant organiseert. Laatst eentje over The Urban Design of Life-Sized Cities, waarin bijvoorbeeld een connectie werd gelegd tussen de olifantenpaadjes, de paadjes die uitslijten op plekken waar voetgangers de route afsnijden, en het gedrag van gebruikers op je website. Zulke talks bieden inzichten waarmee ik als designer ook wat kan.’
‘Los daarvan is het natuurlijk geweldig om mee te bouwen aan de online-ervaring voor een van de grootste meubelketens ter wereld. Als de concepten straks akkoord zijn, bepaal ik zomaar een van de flows van de wereldwijde website. Elke week zien miljoenen mensen dan mijn concept. Hoe gaaf is dat?’
job alert

Ontvang de laatste vacatures