Een bedrijf dat de behoeften van een klant al weet vóórdat die ze zelf weet. Dat is de toekomst. Een geavanceerde DXP inclusief CDP brengt alle on- en offline touchpoints van elke klant samen in één platform en zorgt zo voor de ultieme klantervaring. Digital Architect Xander Ladage en Customer Experience Architect Robin van den Hoven vertellen in deze blog waarom DXP en CDP game changers zijn.

Stel je doet online aangifte bij de politie. Dan is het wel zo prettig als je persoonlijk op de hoogte gehouden wordt van het vervolg. Of je hebt nét een parketvloer gekocht. Handig als je dan een tip krijgt voor een goede vloerenlegger, of een link naar een tutorial over zelf vloeren leggen. Klanten en burgers verwachten steeds vaker zo’n soepele ervaring. Niet zo gek dat veel van onze commerciële én publieke opdrachtgevers ons om advies vragen.

En wij zien: dat is alleen haalbaar met een strakke Digital Experience Platform (DXP) en Customer Data Platform (CDP). Deze game changers maken het voor organisaties mogelijk om een 360 graden beeld van hun klanten te krijgen, waardoor ze hen die unieke klantervaring kunnen bieden.

Ongelofelijk veel data

Waarom is dit het moment om te werken aan een DXP met CDP? Omdat nu alles als een perfect storm samen komt: de verwachtingen, de data en de tooling. Klanten én bedrijven willen steeds meer als het gaat om gepersonaliseerd klantcontact. Bedrijven hebben steeds meer data over die klanten. En vendors als Microsoft, Adobe en Salesforce komen nu allemaal met een eigen CDP. En met die CDP’s kun je je DXP verder verfijnen. Bijvoorbeeld met geavanceerde journey orchestratie en gedragvoorspellende algoritmes.

Je eigen draai

Misschien wel het mooiste: de adoptie van CDP’s komt op stoom, maar is zeker nog niet mainstream. Wie nu instapt kan zich dus echt differentiëren ten opzichte van concurrenten. Veel vendors hebben nog wel een lange weg te gaan, zeker op het gebied van orchestratie en integratie. Het gaat nu nog vooral over pub-sub patterns en customized API’s – want vaak ontbreekt het nog aan standard connectors. Bij Adobe, Tealium, Salesforce en Bloomreach is de tooling al best volwassen, maar dat is lang niet overal zo. Een full-stack developer kan zijn of haar hart daarom ophalen aan een beetje DXP, en een integratie-consultant aan het CDP.

Hyperpersoonlijke marketing

Het is de orchestratie die een DXP met een CDP zo interessant maakt. Hiermee integreer je namelijk naadloos data en content. Zo wordt het technisch mogelijk om écht gepersonaliseerd te marketen. Je CDP genereert inzichten met alle data over je klanten: welke campagnes zijn het meest effectief? Welke content is relevant het meest relevant voor die klant? Wat is de meest waarschijnlijke volgende behoefte van een klant? Met die inzichten kan de CDP segmenteren, hyperpersonaliseren en voorspellend targeten. En eerlijk, dat zijn steeds vaker voorwaarden voor een organisatie om relevant te blijven. Klanten willen begrepen worden.

Kansen creëren

Veel opdrachtgevers, zeker in het publieke domein, hebben geen idee dat dit allemaal mogelijk is. Hoewel ze de data over klanten al bezitten, weten ze hier nog niet slim uit te putten. Een mooie uitdaging voor ons om hen mee te nemen in de kansen van een goede DXP met CDP.

Bewuste data

De perfecte klantbeleving vraagt om een grote hoeveelheid data. Tegelijkertijd is er in onze maatschappij een beweging gaande om juist minder data af te staan. Aan ons dus ook de uitdaging om deze techniek zo betrouwbaar te houden dat klanten hun data blijven delen. Of nog beter: bewust met organisaties wíllen delen. Zo zien we veel toekomst in zero party data – data waarvan je vraagt of klanten die bewust willen delen voor een echt persoonlijke ervaring. Want al creëren we nog zo’n mooi CDP, het is de rijke hoeveelheid data die zorgt voor een optimale klantervaring.

Tech Talk: Exceeding Expectations with Data and Content

De beste digitale klantervaring. Je hebt er content en data voor nodig. Bedrijven willen het voor hun klanten en klanten verwachten eigenlijk niet meer anders. Xander en Robin vertellen in deze Tech Talk hoe je een effectieve Digital Customer Experience (DCX) neerzet, inclusief een state of the art Digital Experience Platform (DXP) en Customer Data Platform (CDP). Ze nemen je mee langs verschillende use en business cases en maken zo de impact van de DXP met CDP tastbaar.

Tech Talk video binnenkort beschikbaar

Over Xander Ladage

Is Digital Architect en Clusterlead van team Interactive binnen de Capgemini DCX. Hij was al ver voordat het hip was betrokken bij het design en de implementatie van persoonlijke en datagedreven ervaringen. Tijdens het thuiswerken wordt hij daarbij geholpen door zijn poes Mau die in elke call aanwezig is.

Over Robin van den Hoven

Is Customer Experience Architect en CDP Lead. Zo zit hij altijd bovenop de laatste ontwikkelingen rondom de beste klantervaringen. Ook hij wordt tijdens meetings vaak vergezeld door z’n kat, Beer. Beer weet zichzelf op Instagram al goed te marketen met meer volgers (3500) dan Robin zelf.

job alert

Ontvang de laatste vacatures