Intensief, confronterend en leerzaam. Zo omschrijven Firenzo Jorden en Archana Murli de Masterclass Front-end Development van Capgemini. Het is nu bijna een jaar geleden dat ze deze introductietraining voor kersverse front-end developers volgden. ‘En we plukken er nog altijd de vruchten van.’

Waarom wilden jullie front-end developers bij Capgemini worden?

Firenzo: ‘Ik ben al van kleins af aan geïnteresseerd in computers en multimedia. Geen wonder dus dat ik een opleiding Communication & Multimedia Design deed. Tijdens en na mijn studie bouwde ik diverse kleine websites. En de front-end-development-skills die ik zo opdeed, wilde ik graag verder ontwikkelen. Mijn ambitie was om hiermee méér digitale producten te maken of te verbeteren; vooral grote websites of webapplicaties. “Capgemini biedt daarvoor veel mogelijkheden”, vertelde een vriend van me die hier al werkte. “En je krijgt volop ruimte om je op verschillende gebieden te ontwikkelen.” Dat sprak me erg aan.’
Archana: ‘Na mijn hbo-studie Chemie heb ik eerst vier jaar in dat vakgebied gewerkt. Als mbo-docente, bijvoorbeeld, en als projectassistente. Leerzaam, maar uiteindelijk niet de uitdaging die ik zocht. Datzelfde gold voor een volgende baan als gemeentelijk bodemadviseur. Op een dag zag ik een gratis onlinecursus front-end development. Ik begon eraan uit nieuwsgierigheid. En was verrast hoeveel plezier ik erin had, ondanks mijn gebrek aan ICT-achtergrond. Ik vond het heel leuk om direct het effect te zien van wat ik codeerde. Kort daarna ontdekte ik via via dat Capgemini front-end developers zocht.’

Jullie solliciteerden in dezelfde periode. Wanneer leerden jullie elkaar kennen?

F: ‘Kort nadat we waren aangenomen. We begonnen in juli 2021 aan dezelfde Masterclass Front-end Development, samen met vijf andere nieuwe front-end developers; stuk voor stuk young professionals. Ervaren Capgemini-collega’s leerden ons vijf werkweken lang de basis van front-end development. In die introductiecursus ging het niet alleen om coderen met HTML, CSS en JavaScript, waar ik zelf relatief bekend mee was. Het ging ook om onderwerpen als unit testing, versiebeheer met Git en werken in scrumteams. Daar had ik minder ervaring mee.’
A: ‘Firenzo had al best wat kennis van front-end development. Maar voor anderen, zoals ik, was bijna alles nieuw. Ik had wel meer werkervaring dan de meesten; sommigen kwamen direct uit de schoolbanken. Dankzij die diversiteit konden we ook van elkaar leren – en niet alleen van de senior collega’s die ons met hun expertise begeleidden. Die kennisuitwisseling werd gestimuleerd en past bij de cultuur van Capgemini: iedereen probeert elkaar hier te helpen in zijn ontwikkeling. Van mij pikten medecursisten denk ik vooral soft skills op. Bijvoorbeeld hoe je het contact met een klant prettig ingaat en goed houdt.’

Bedienden jullie dan klanten in de masterclass?

A: ‘Ja en nee. De eerste week hadden we volledige dagen theorielessen, daarna alleen ’s ochtends. Na de lunch gingen we dan, verdeeld over twee groepen, met een opdracht aan de slag. Die opdracht was voor iedereen gelijk. Deze klant was fictief; hij werd gespeeld door een Capgemini-collega . Met hem trainden we onze klantinteractie – van het eerste gesprek tot tussentijds contact en oplevering. Diezelfde collega gaf ons feedback óp de interactie; op onze consultancy skills. Heel nuttig.’
F: ‘Anders dan Archana’s groep begonnen wij het klantcontact bijvoorbeeld te formeel. Daardoor hield de “klant” de relatie strikt zakelijk, terwijl het beter was geweest als de klant een gevoel van nabijheid en gelijkwaardige samenwerking had gehad. Elke groep neigde er verder naar om te snel voorstellen te doen, niet lang genoeg te luisteren en te vlug in te stemmen met wensen. We bleken niet al onze beloftes waar te kunnen maken. Een pijnlijke, confronterende les, waar we nog altijd de vruchten van plukken. Iedereen denkt nu beter na voor hij iets voorstelt of belooft. ’

Wat doen jullie inmiddels bij Capgemini?

A: ‘Ik begon twee weken na de masterclass aan een meerjarige opdracht voor een grote overheidsorganisatie. Daar werk ik nu met een multidisciplinair team aan de ontwikkeling van de publieke websites. We beheren deze, passen ze waar nodig aan en zijn bezig met een nieuw design. Dankzij de masterclass heb ik een goede basis voor deze klus, maar natuurlijk kan je altijd meer leren. En dat doe ik graag – door zelf informatie op te zoeken, met collega’s te praten én cursussen te volgen. Zo word ik een steeds sterkere developer, teamspeler en consultant.’
F: ‘Eerst werkte ik zes weken mee aan het technische redesign van een stichtingwebsite. Sinds de afronding van die opdracht zit ik – net als Archana – intern bij een grote overheidsorganisatie en werk ik als junior in een multidisciplinair team. We beheren en vernieuwen daar een website. En ondertussen ontwikkel ik mezelf zowel via cursussen als in de praktijk. Het verrast me nog altijd hoeveel oog deze grote internationale organisatie heeft voor individuele medewerkers. Hoe open en behulpzaam leidinggevenden en collega’s zijn. En hoe iedereen je wil helpen om je persoonlijke ambities te ontdekken, vormen en volgen. Vanaf het prille begin kan je hier je eigen toekomst vormgeven. Heel mooi vind ik dat!’
job alert

Ontvang de laatste vacatures